Beschrijving maatschappelijke effecten 2025

Hieronder staat een lijst met effecten. Uw project moet minimaal aan 1 effect bijdragen. De effecten waar u geen bijdrage aan levert kunt u overslaan. 

Voorbeeld I: het jongerenwerk heeft te maken met een lastige groep hangjeugd. De sportvereniging laat deze groep jeugd deelnemen aan een scheidsrechterstraining waardoor jongeren leren om te gaan met het stellen van grenzen en respecteren van grenzen.

Voorbeeld II: In Boskoop is een toename aan Poolse inwoners. Een speeltuinvereniging neemt deze nieuwe inwoners graag op als lid. Spelen draagt zo bij tot integratie.

  1. In de leeftijdscategorie 0-4 jaar ontwikkelen kinderen een basis op het gebied van spraak, taal, rekenvaardigheid, motoriek en sociale vaardigheden zodat zij naar eigen vermogen optimaal toegerust zijn om te starten in het onderwijs.
  2. Kinderen tot 12 jaar hebben een gezonde leefstijl.
  3. Ouders zijn toegerust om voor hun kinderen te zorgen en hen op te voeden.
  4. Jongeren tot 27 jaar ontwikkelen talenten en vaardigheden, ontdekken en ontwikkelen, zodat ze als volwassene zelfredzaam zijn en naar vermogen kunnen deelnemen aan de maatschappij.
  5. Jongeren van 12 -27 jaar hebben een gezonde leefstijl.
  6. Talentontwikkeling draagt bij aan het terugdringen van “draaglast” en het vergroten van het eigen vermogen om zelfstandig om te gaan met problemen (coping vermogen);
  7. Het ontwikkelen van vaardigheden en competenties draagt bij aan:
    • Het behouden en vinden van werk
    • Het onderhouden en ontwikkelen van netwerken
    • Het voorkomen of opheffen van eenzaamheid
    • Het behouden van zingeving en versterken van weerbaarheid
    • Kunstzinnige vorming
  8. Taalachterstand, laaggeletterdheid en het ontbreken van digi-vaardigheden bij volwassenen (23 – 60) wordt (h)erkend en neemt af.
  9. Vrijwilligers leveren een zinvolle bijdrage aan talentontwikkeling en ontwikkelen hiermee zichzelf en/of anderen.
  10. Het bevorderen van een gezonde leefstijl  bij kwetsbare inwoners.
  11. Inwoners zijn fysiek en psychisch gezond en sociaal-emotioneel vaardig
  12. Inwoners kunnen optimaal meedoen in de samenleving.

Kopieer de tabel hieronder in Word en vul hem in. 

Mijn instelling draagt bij aan de volgende maatschappelijke effecten: 

Geef in de eerste kolom aan welke activiteiten uw instelling organiseert.
Noteer in de tweede kolom het nummer van het effect. 1 activiteit kan aan meerdere effecten bijdragen.  
Welk effect(en)?
Noteer hier de nummers
   
   
   
   
   
   

Mijn instelling draagt bij aan de volgende maatschappelijke effecten:

Maatschappelijke effecten Geef aan aan welke bovenstaande maatschappelijke effecten u bijdraagt en hoe u dit doet:
   

Voorbeeld I: Het jongerenwerk heeft te maken met een lastige groep hangjeugd. De sportvereniging laat deze groep jeugd deelnemen aan een scheidsrechterstraining waardoor jongeren leren om te gaan met het stellen van grenzen en respecteren van grenzen. 

Voorbeeld II: In Boskoop is een toename aan Poolse inwoners. Een speeltuinvereniging neemt deze nieuwe inwoners graag op als lid. Spelen draagt zo bij tot integratie.

Slim benutten Geef aan hoe u slim benut. Met welke partijen werkt u samen en welke afspraken heeft u gemaakt.
Geef ook aan op welke wijze u slimmer benut ten opzichte van het jaar hiervoor. Wat doet u anders?
   

Voorbeeld I: Een muziekvereniging heeft extra muziekstandaarden nodig. Zij maken hiervoor gebruik van de muziekstandaarden van een andere muziekvereniging.

Voorbeeld II: U maakt gebruik van elkaars gebouw, dit levert een kostenbesparing op.