Belastingaanslag in termijnen betalen (automatische incasso)

U kunt uw aanslag gemeentelijke belastingen in 10 gelijke maandelijkse termijnen betalen als u een machtiging tot automatische incasso afgeeft. U kunt online de automatische incasso starten, stoppen, of uw rekeningnummer wijzigen. Zo werkt het:

  • De afschrijvingen in 10 maandelijkse termijnen vinden plaats vanaf maart tot en met december. Start u de incasso in de loop van het jaar, bijvoorbeeld in april, dan kan de incasso ingaan vanaf mei tot en met december, er zijn dan nog 8 termijnen. Het aantal termijnen is nooit minder dan 6
  • De afschrijving start 1 maand nadat u de machtiging tot automatische incasso hebt afgegeven. De volgende afschrijvingen vinden plaats aan het einde van iedere volgende maand. U hoeft zich dus geen zorgen meer te maken over tijdige betaling. Het enige waar u op moet letten is dat er voldoende saldo op de rekening is
  • U kunt de machtiging zonder opgaaf van redenen intrekken of ongedaan maken. De automatische incasso stopt dan en u zorgt zelf voor een tijdige betaling
  • De machtiging blijft gewoon doorlopen. Volgend jaar worden uw aanslagen dan weer via automatische incasso geïncasseerd
  • Let op: wanneer 2 keer niet wordt betaald, vervalt de automatische incasso. U moet het nog openstaande bedrag dan in 1 keer betalen

Voorwaarden

  • U machtigt de gemeente om de verschuldigde bedragen automatisch van uw rekening af te schrijven naar de rekening van de gemeente
  • Het totaalbedrag van de aanslag mag niet lager zijn dan € 50,00 en niet hoger dan € 5.000

Bijzonderheden

  • Nieuwe inwoners ontvangen ongeveer een maand na inschrijving op het adres een aanslagbiljet voor gemeentelijke belastingen. Vanaf dat moment kunt u zich aanmelden voor automatische incasso
  • Bent u verhuisd en betaalde u met automatische incasso? Na uw verhuizing wordt bepaald of u recht heeft op vermindering van het belastingbedrag. Als dat zo is, wordt het termijnbedrag automatisch aangepast

Aanvraag

  • Direct online
    • Personen kunnen met DigiD inloggen (van de persoon die de aanslag op zijn/haar naam heeft staan)
    • Bedrijven kunnen inloggen met het RSIN-nummer (fiscaalnummer) en het aanslagbiljetnummer
    • Het is belangrijk dat u tijdens de aanvraag alle schermen doorloopt. U ontvangt direct een bevestigings-e-mail. Binnen een week ontvangt u een brief met de incassotermijnen en het bedrag dat maandelijks wordt afgeschreven

Tips

  • Heeft u hulp nodig bij het online invullen van het formulier? Neemt u dan contact op met Tom in de Buurt (tel. 088 -  900 45 67) of de Bijstandswinkel (tel. 0172 -  53 31 79).