Evenementenvergunning

Wilt u een evenement organiseren in Alphen aan den Rijn? Zoals een braderie, kermis, optocht, feest of festival, herdenkingsplechtigheid of hardloopwedstrijd? Vraag dan een evenementenvergunning aan.

Organiseert u een kleinschalig evenement, zoals een straat- of buurtfeestje, een straatspeeldag of buurtbarbecue, dan hoeft u hiervoor geen vergunning aan te vragen. Wel geeft u dit aan de gemeente door via een melding klein evenement.

Wanneer een evenementenvergunning?

  • Het gaat om bijvoorbeeld een braderie, kermis, optocht, feest of festival, herdenkingsplechtigheid of hardloopwedstrijd
  • Er kunnen meer dan 100 bezoekers komen
  • Het evenement kan op meerdere plekken tegelijkertijd zijn
  • Het evenement kan langer dan een dagdeel duren
  • Het evenement is op of langs de openbare weg
  • Het is nodig de straat af te sluiten voor het evenement
  • De hulpdiensten kunnen door het evenement belemmerd worden
  • Er kan sprake zijn van geluidshinder
  • Het kan zijn dat er tenten, springkussens, bars, mobiele wc's en dergelijke geplaatst worden.

foto Therese Jacobs evenementencoordinatorWij helpen u verder

U wilt een evenementenvergunning aanvragen? Neemt u dan vooraf contact op voor een intakegesprek met onze evenementencoördinator Thérèse Jacobs.

Dit kan:

"Ik vind het prettig met u kennis te maken en u de informatie over het aanvraagproces te vertellen. Het organiseren van een groot evenement is complex, daarom is het goed om met elkaar door te spreken wat er mogelijk is. Tijdens een persoonlijk gesprek kunnen we alle details zorgvuldig doornemen. Ik kijk er dan ook naar uit om samen met u een bruisend evenementenjaar in Alphen aan den Rijn te organiseren!"

Goed om te weten

  • De behandeling van een evenementenvergunning (na het indienen van de aanvraag inclusief alle bijbehorende stukken) duurt minimaal 8 en maximaal 16 weken
  • Voor de evenementenvergunning betaalt u geld. De hoogte is afhankelijk van het soort evenement.