Financiële bijdrage evenementen citymarketing

Organisaties en ondernemers in de gemeente kunnen een incidentele bijdrage aanvragen voor het organiseren van een evenement dat de aantrekkelijkheid en het imago van Alphen aan den Rijn versterken voor bezoekers en inwoners. We willen Alphen aan den Rijn op de kaart zetten als actieve, initiatiefrijke stad, waar veel te doen is.

Het plafondbudget bedraagt vanaf 2019: € 200.000.

Bij de beoordeling van de aanvraag wordt er nadrukkelijk gekeken naar de financiële noodzaak om het evenement van een bijdrage te voorzien. Daarnaast wordt uw aanvraag in het bijzonder getoetst op de bijdrage die uw evenement levert aan de citymarketingdoelstellingen van de gemeente:

  1. het vergroten van de naamsbekendheid en imago van Alphen aan den Rijn in de regio, en
  2. het versterken van de waardering en trots van inwoners en ondernemers op Alphen aan den Rijn.

Bij toekenning van een bijdrage is het niet mogelijk om ook nog aanspraak te maken op een bijdrage uit het reguliere citymarketingbudget.

  • Het evenement vindt plaats in de gemeente Alphen aan den Rijn en is voor iedereen toegankelijk
  • Het initiatief wordt genomen door Alphense organisaties en ondernemers
  • U staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel
  • Er bestaan geen soortgelijke evenementen (innovatieve karakter)
  • Voor het houden van een evenement heeft u mogelijk een evenementenvergunning nodig
  • Het evenement wordt doelbewust georganiseerd voor een relatief groot aantal bezoekers, heeft een recreatief karakter en een positieve inhoud
  • Het is incidenteel en heeft een tijdelijk karakter
  • Het draagt bij aan de aantrekkelijkheid van Alphen aan den Rijn
  • U werkt samen met de EDBA/Alphen Marketing met als doel het effect op de citymarketingdoelstellingen van de gemeente te maximaliseren
  • U zet de marketing communicatie-uitingen in die via Alphen Marketing beschikbaar zijn of worden gesteld
  • Bij de toekenning wordt advies gegeven door de EDBA/Alphen Marketing.

Nadat het evenement heeft plaatsgevonden moet u de bijdrage verantwoorden en de volgende zaken overleggen:

  • door het bestuur ondertekende verklaring dat het evenement heeft plaatsgevonden
  • het aantal bezoekers dat het evenement heeft bezocht
  • het aantal vrijwilligers dat gedurende het evenement is ingezet
  • een verzameling van mediaberichten over het evenement
  • een financiële verantwoording met daarin een opgave van de werkelijke kosten en opbrengsten van het evenement en een vergelijking met de begrote bedragen.

U moet deze informatie uiterlijk 6 weken na afloop van het evenement aanleveren bij de gemeente. Doet u dit niet of in onvoldoende mate dan behoudt de gemeente het recht om de toegekende financiële bijdrage terug te vorderen.

Voor 2019 dient u uw aanvraag vóór 1 maart in, of vóór 1 september (indien uw evenement vanaf oktober 2019 plaatsvindt). Aanvragen voor een bijdrage van € 5.000 of lager kunnen het hele jaar ingediend worden.

Vermeld op uw aanvraag:

  • organisatie- en contactgegevens
  • omschrijving activiteit
  • toelichting citymarketing:
    • bijdrage aan de 4 marketingdoelstellingen (het vergroten van de naamsbekendheid en imago van Alphen aan den Rijn in de regio, en het versterken van de waardering en trots van inwoners en ondernemers op Alphen aan den Rijn)
    • bijdrage aan het beeld van Alphen aan den Rijn als actieve, initiatiefrijke stad, waar veel te doen is
    • bijdrage aan de vergroting van de aantrekkingskracht van Alphen aan den Rijn in de regio
    • bijdrage aan het laten zien van een bijzondere kant van Alphen aan den Rijn
    • u organiseert uw evenement in samenwerking met verschillende partijen (ondernemers, organisaties, scholen, etc.)
  • datum uitvoering activiteit
  • locatie, adres en plaats
  • gewenst subsidiebedrag
  • IBAN nummer van de organisatie.

Stuur deze bijlage(n) mee:

Voor advies bij uw aanvraag kunt u terecht bij de EDBA/Alphen Marketing (contactpersoon: Daniël Othman) via alphenmarketing@edbalphen.nl of telefoon (0172) 748 150.

Financiële bijdrage aanvragen >>