Planschade indienen

Planschade is financiële schade die een persoon of een bedrijf lijdt als gevolg van een nieuw of gewijzigd bestemmingsplan. U kunt bij de gemeente een tegemoetkoming voor planschade indienen.

De schade kan bestaan uit:

  • waardevermindering van onroerende zaken
  • inkomensderving
  • beperking van het woongenot, privacy of vrij uitzicht
  • schaduwwerking door nabije bebouwing
  • onevenredige verkeers- en parkeerhinder
  • belemmerende bereikbaarheid.

  • U heeft schade geleden aan uw eigendom (u bent eigenaar, geen huurder)
  • De schade houdt verband met een planologische maatregel
  • U kon de schade niet voorzien toen u het huis of de grond kocht
  • Het gaat om schade in de vorm van inkomensderving of vermindering van de waarde van een onroerende zaak
  • Ontwikkelingen van feitelijke aard, zoals overtredingen van het bestemmingsplan (illegale bouw of gebruik) of de kap van bomen, evenals bouwoverlast of scheurvorming, vallen niet onder planschade
  • De schade behoort redelijkerwijs niet of niet geheel voor uw rekening te komen
  • U heeft nog niet op een andere manier schadevergoeding gekregen (bijvoorbeeld door onteigening
  • Het schadebedrag overstijgt een percentage van minimaal 2% van de waarde van de onroerende zaak
  • U moet de aanvraag voor planschade binnen 5 jaar indienen nadat de betreffende planologische maatregel onherroepelijk van kracht is geworden. Daarna heeft u geen recht meer op planschade

De kosten zijn € 500. Dit zijn de kosten voor in het behandeling nemen van de aanvraag.

Als u meent dat u schade lijdt of zal lijden als gevolg van een besluit van Provinciale Staten, dan kunt u een aanvraag voor planschade doen bij Gedeputeerde Staten .

Met het formulier tegemoetkoming planschade (pdf, 381 kB)

Stuur deze bijlage mee:

  • een volledig ingevuld aanvraagformulier
  • een kopie machtiging (indien van toepassing)
  • een kopie eigendomsakte, koopovereenkomst en eventuele huurovereenkomst (bijvoorbeeld voor winkeliers)
  • jaaropgaven (indien van toepassing)

Stuur uw aanvraag per e-mail naar: gemeente@alphenaandenrijn.nl. U ontvangt binnen 2 weken een telefonische reactie.