Paspoort of id-kaart kwijt of gestolen
U hoeft niet naar de politie om aangifte te doen als u uw paspoort of identiteitskaart verloren bent. Geef de vermissing door aan de gemeente. Is uw paspoort of identiteitskaart gestolen? Dan doet u aangifte bij de politie en neemt u het proces verbaal mee naar de gemeente. Aangifte van vermissing paspoort of identiteitskaart van uw minderjarig kind kunt u niet online doen. Daarvoor moet u persoonlijk langskomen bij de gemeente.
Voorwaarden
U staat ingeschreven in de gemeente Alphen aan den Rijn.
Kosten
Geen. U betaalt wel voor het aanvragen van een nieuw paspoort of identiteitskaart.
Bijzonderheden
- Vindt u alsnog uw paspoort of identiteitsbewijs, dan mag u het document na de melding niet meer gebruiken.
- Een (terug)gevonden reisdocument kunt u inleveren bij de gemeente.
- Bent u 3 of meer reisdocumenten kwijtgeraakt in de afgelopen 5 jaar, dan wordt onderzoek gedaan naar de eerdere vermissingen. U kunt dan worden opgenomen in het Register paspoortsignaleringen en 2 jaar niet in aanmerking komen voor een paspoort. U kunt wel een Nederlandse identiteitskaart aanvragen.
Aanvraag
U logt in met DigiD. Let op: u kunt alleen de vermissing van uw eigen paspoort of id-kaart doorgeven (dus niet die van uw kind of partner).
Vermeld op uw aanvraag:
- welk reisdocument er vermist is (paspoort of identiteitskaart)
- documentnummer van het vermiste reisdocument (indien bekend)
- reden van de vermissing
- datum van vermissing of datum wanneer u het document voor het laatst heeft gebruikt of gezien
- omschrijving waar u het document voor het laatst gezien heeft
- omschrijf de omstandigheden van de vermissing
Vermissing paspoort of id-kaart melden »
Na melding vraagt u een nieuw paspoort of identiteitsbewijs aan.
Volg ons