Zo werkt inkoop en aanbesteden
De gemeente Alphen aan den Rijn is een aanbestedende dienst. Een gemeente koopt in met aanbestedingsprocedures. Hiervoor geldt wet- en regelgeving.
Dit moet u weten
- De gemeente werkt met inkoop- en aanbestedingsbeleid (2025-2029) (pdf, 168 kb)
- Gemeente Alphen aan den Rijn heeft algemene inkoopvoorwaarden voor leveringen en diensten (pdf, 159 kb). Er kunnen andere algemene inkoopvoorwaarden gelden bij een aanbesteding. Dit is duidelijk aangegeven in de aanbesteding
- Op de aanbestedingskalender staan de verwachte aanbestedingen
- U kunt de aanbestedingen volgen op TenderNed
- Er zijn verschillende soorten aanbestedingen. De keuze hangt af van verschillende dingen, zoals de grootte van een opdracht en hoeveel bedrijven interesse hebben in een opdracht:
- Onderhands aanbesteden: bedrijven krijgen een uitnodiging om deel te nemen. De gemeente selecteert vooraf welke bedrijven de opdracht zouden kunnen uitvoeren. En of er interesse is in de opdracht
- Europese en nationale aanbestedingen: bedrijven zoeken zelf de aanbesteding op en schrijven zich in. Deze aanbestedingen publiceren we op TenderNed
Meer informatie
- Het inhuren van extern personeel gaat bij de gemeente Alphen aan den Rijn via Flextender of via Tempo Team
- Gemeente Alphen aan den Rijn wil stimuleren dat lokale midden- & kleinbedrijven meedingen naar opdrachten van de gemeente. Dit doen wij bijvoorbeeld met het uitnodigingsbeleid in hoofdstuk 8 van het Inkoop- en aanbestedingsbeleid Alphen aan den Rijn 2025 - 2029 (pdf, 168 kb)