Identiteitskaart aanvragen

Vraag een ID-kaart aan in 3 stappen:

1. Laat een pasfoto maken

Laat een pasfoto maken die voldoet aan de pasfoto-eisen

2. Aanvragen aan de balie

Een ID-kaart vraagt u persoonlijk aan bij de gemeente. Voor het aanvragen van een ID-kaart maakt u eerst een afspraak.

Afspraak maken »

U neemt mee:

  • Uw identiteitskaart en paspoort. Ook als deze verlopen zijn of als deze buitenlands zijn. Heeft u een paspoort én identiteitskaart? Dan neemt u deze allebei mee. Een identiteitskaart of paspoort met gaten hoeft u niet mee te nemen
  • 1 kleurenpasfoto van maximaal 6 maanden oud, die voldoet aan de pasfoto-eisen

3. ID-kaart ophalen of laten bezorgen

U kunt uw ID-kaart meestal na 6 werkdagen ophalen. Wij maken met u een afspraak voor het ophalen. U kunt uw ID-kaart ook laten bezorgen.

Extra bij kinderen tot 12 jaar

Kosten

  • Tot en met 17 jaar € 42,35 (5 jaar geldig)
  • Vanaf 18 jaar € 78,50 (10 jaar geldig)
  • Extra kosten spoedaanvraag € 59,10
  • ID-kaart laten bezorgen € 18,65
Identiteitskaart snel nodig? Doe een spoedaanvraag.

Als u met spoed een ID-kaart nodig heeft, dan kunt u gebruik maken van een spoedaanvraag. U betaalt hier € 59,10 extra voor. U maakt de afspraak om de ID-kaart op te halen meteen aan de balie. Bent u uw ID-kaart kwijt, dan kan het langer duren.

Maandag tot en met donderdag:

  • ID-kaart voor 14.00 uur aangevraagd, uw ID-kaart ligt de volgende werkdag vanaf 11.30 uur klaar
  • ID-kaart na 14.00 uur aangevraagd, uw ID-kaart ligt 2 werkdagen later klaar 

Vrijdag:

  • ID-kaart voor 14.00 uur aangevraagd, uw ID-kaart ligt maandag vanaf 13.00 uur klaar
  • ID-kaart na 14.00 uur aangevraagd, uw ID-kaart ligt dinsdag vanaf 11.30 uur klaar​​​​
Identiteitskaart kwijt of gestolen

U geeft de vermissing van uw ID-kaart door aan de gemeente. Dit geeft u online aan ons door. U logt in met DigiD.

Vermissing ID-kaart melden »

  • Na het doorgeven kunt u uw oude ID-kaart niet meer gebruiken. Vind u uw ID-kaart weer terug, lever deze dan in bij de gemeente
  • Is het vermiste reisdocument aangevraagd in Alphen aan den Rijn? Dan kunt u een nieuw reisdocument aanvragen. U maakt hiervoor een afspraak
  • Is het vermiste reisdocument aangevraagd in andere gemeente? Als u geen ander geldig reisdocument meer heeft dan kunt u nog geen nieuw reisdocument aanvragen. Voor de aanvraag moet u zich namelijk kunnen identificeren. Een rijbewijs is hiervoor niet voldoende. Wij hebben dan eerst informatie nodig van de gemeente die uw vorige reisdocument heeft uitgegeven. Die gegevens vragen wij voor u op. Zodra wij deze documenten hebben ontvangen, nemen wij contact met u op. Het kan langer duren dan normaal voor u uw nieuwe reisdocument heeft

Nadat u de vermissing gemeld heeft, vraagt u een nieuwe ID-kaart aan. 

Fraude van uw identiteitsbewijs

Maakt iemand misbruik van (een kopie) van uw identiteitsbewijs? Bel dan de gemeente op 14 0172, dan geven wij u wij meer informatie. Op de website van de Rijksoverheid staan tips om fraude te voorkomen.

Reizen met kinderen

Sommige landen eisen voor reizen met een minderjarig kind schriftelijke toestemming van beide ouders (verzorgers). Meer informatie leest u op www.marechaussee.nl.

Nieuwe ID-kaart met DigiD-inlogfunctie

Uw nieuwe ID-kaart heeft een inlogfunctie. Hiermee kunt u inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds. Om uw inlogfunctie te activeren, ontvangt u binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Lees hierover meer op www.digid.nl