Misstand Wmo en Jeugdwet melden
Veel inwoners krijgen zorg of hulp van de gemeente. Soms komt het geld voor deze hulp niet op de juiste plek terecht. Of de kwaliteit van zorg of hulp is onvoldoende. Dan kunt u een misstand melden.
Dit moet u weten
- Iedereen kan een misstand melden: cliënten, familieleden, medewerkers, ambtenaren en organisaties
- U kunt anoniem een misstand melden
- We onderzoeken uw melding. Een onderzoek kan bestaan uit:
- Gegevens bekijken
- Onderzoek op locatie
- Gesprekken voeren met mensen die met de misstand te maken hebben
- Als we genoeg bewijs hebben gevonden, nemen we maatregelen. Dit kan zijn:
- De zorg wijzigen of stoppen
- De samenwerking met een zorgaanbieder stoppen
- Geld terugvorderen
- Aangifte doen
Na uw melding
U krijgt geen informatie over het onderzoek of over het resultaat. Dit komt omdat de gegevens van de mensen die betrokken zijn bij het onderzoek beschermd zijn. We gaan vertrouwelijk om met de informatie die u aan ons geeft.
Voorbeelden van misstanden
- U krijgt onvoldoende zorg of ondersteuning
- De zorgaanbieder vraagt u om meer zorguren te declareren dan u krijgt
- U denkt dat iemand onterecht een pgb ontvangt (persoonsgebonden budget)
- U vermoedt dat een zorgverlener iemand die u kent uitbuit
- Zorgverleners vragen geld voor zorg die al betaald is
- U maakt zich zorgen over de veiligheid tijdens de dagbesteding
- De ruimte van de voorziening is ongeschikt
- U twijfelt over de professionaliteit van de organisatie of medewerker
- Het zorgpersoneel is ondeskundig