Ondernemer rijdt een volledig elektrische vrachtwagen

Vanaf 1 januari 2027 komt in het centrum van Alphen aan den Rijn een zero-emissiezone. Ondernemer Stefan Blijleven van Blijleven Transport deelt zijn ervaringen met het zetten van de eerste stap.

Blijleven_transport_websiteBlijleven Transport uit Alphen aan den Rijn rijdt sinds kort met een volledig elektrische vrachtwagen, bestemd voor stadslogistiek in onder andere Rotterdam, Den Haag en Amsterdam. Daarmee loopt het bedrijf vooruit op de zero-emissiezone die vanaf januari 2027 ook in Alphen komt. 

Stefan noemt de stap “spannend, maar noodzakelijk”. “Je kunt je kop niet in het zand steken als je wil blijven meedoen. Dit is de toekomst.” De truck wordt dagelijks ingezet voor hun grootste klant R-Vent en laadt daar ook op tegen een gunstig tarief.

Pionieren met beleid

De eerste elektrische truck is pas een maand onderweg, maar de tweede is al in bestelling. Toch blijft Stefan realistisch: “Voordelen zijn er nu nog nauwelijks. Alles moet zich nog bewijzen: de kosten, de levensduur van de accu’s, het onderhoud.” De routeplanning wordt extern gedaan, wat soms knelt: “Onze klant maakt de planning, maar houdt nog niet altijd rekening met de actieradius. Dat is nog wel een leerproces voor beide.”

De elektrische truck rijdt nu gemiddeld 150 tot 200 kilometer per dag, met een maximum van zo’n 300 kilometer op een volle accu. Prima voor de stad, vindt Stefan: “Rotterdam, Den Haag, Amsterdam, Leiden, daarvoor is elektrisch perfect.” Toch kocht hij eind vorig jaar nog een dieseltruck bij: “Ik kon niet ineens drie elektrische wagens aanschaffen. Eerst maar eens ervaring opdoen.”

Kosten, imago en infrastructuur

De financiële kant van de elektrificatie blijft een aandachtspunt. De truck werd mede mogelijk gemaakt met behulp van de Milieu-investeringsaftrek (MIA). Stefan benadrukt het belang van goed doorrekenen: “We hebben alles doorgerekend per uur. Dat moet ook, want de investering is fors. Maar ik denk dat het op termijn wel uitkomt, zeker met de vrachtwagenheffing die eraan komt.”

Ook het duurzame imago speelt mee. “We hebben hem bestickerd: ‘Blijleven en R-Vent – 100% elektrische bouwlogistiek’. Je merkt dat mensen dat waarderen. En eerlijk is eerlijk: het rijdt ook gewoon lekker. De chauffeur is enthousiast, vooral door de rust en het soepele rijgedrag.”

Wat wél achterblijft volgens Stefan, is de laadinfrastructuur. “Bij ons pand laden is lastig, daar staat de auto andere in de weg. Ik zou graag een eigen plek hebben met laadpaal, maar dat is nu nog niet haalbaar. Hopelijk komen er in Alphen aan den Rijn snel meer mogelijkheden voor vrachtverkeer.”

Een oproep aan collega-ondernemers

Stefan snapt dat veel collega-ondernemers twijfelen. Zeker met het oog op de zero-emissiezone die in januari 2027 in Alphen aan den Rijn wordt ingevoerd. “Die zone is groot, misschien wel té groot. Maar je kunt niet blijven roepen dat het niet kan. Als je ondernemer bent, moet je ook af en toe springen. Ja, je moet pionieren. Dat hoort erbij als je vooruit wil.”