Meedoen aan de gemeenteraadsverkiezing

Wilt u met uw partij meedoen aan de gemeenteraadsverkiezing in Alphen aan den Rijn op woensdag 18 maart 2026? Lees wat u hiervoor moet doen. 

Registreren (nieuwe) politieke partijen

Wilt u deelnemen als nieuwe partij in Alphen aan den Rijn? Neem dan contact op met het Team Verkiezingen via 14 0172 of e-mail naar verkiezingen@alphenaandenrijn.nl.

Politieke partijen hebben meestal een naam. Dit wordt ook wel een aanduiding genoemd. Deze aanduiding staat boven de kandidatenlijst op het stembiljet. Om mee te doen aan de gemeenteraadsverkiezing, laat u de aanduiding registreren bij het gemeentelijk centraal stembureau (CSB). Daarvoor vult u het registratieformulier in. U geeft ook de gemachtigde en plaatsvervangend gemachtigde op. Dat zijn de mensen die de lijstinleveraar toestemming geven om de aanduiding boven de lijst te zetten.

U kunt een registratieverzoek indienen tot en met maandag 22 december 2025 voor de gemeenteraadsverkiezingen op woensdag 18 maart 2026. Het CSB neemt een besluit over alle ontvangen verzoeken. Tip: Wacht niet tot het laatste moment. Bekijk Partijnaam registreren of veranderen voor meer informatie. 

Niet registreren

U hoeft uw partij niet te registreren als:

  • Uw partij geen aanduiding wilt registreren en toch mee wil doen aan de gemeenteraadsverkiezing. In dat geval komt er alleen een nummer boven uw lijst op het stembiljet. Dit heet een blanco lijst
  • U bij de gemeenteraadsverkiezing in 2022 een geldige kandidatenlijst heeft ingeleverd. Dit betekent dat uw partij al geregistreerd is
  • Uw partij gebruikmaakt van doorwerking. Dit zijn partijnamen die al zijn geregistreerd voor de Tweede Kamerverkiezing of voor de verkiezingen van de provinciale staten

Aandachtspunten (lokale) politieke partijen

  • In verband met het experiment nieuw stembiljet moeten lokale politieke partijen hun logo laten registreren bij het centraal stembureau (CSB) van de gemeente Alphen aan den Rijn. Doe dit uiterlijk maandag 22 december 2025
  • Het is belangrijk dat alle politieke partijen de gemachtigden controleren voor het indienen van de kandidatenlijst en indien nodig tijdig een verzoek indienen om dit te laten wijzigen door het CSB. Lokale partijen kunnen de gemachtigden raadplegen via het register van aanduidingen van de gemeente Alphen aan den Rijn

Kandidaatstelling

Op maandag 2 februari 2026 tussen 09.00 en 17.00 uur moet u de kandidatenlijst inleveren in het gemeentehuis, Stadhuisplein 1 in Alphen aan den Rijn. De inleveraar moet gemachtigd zijn om namens de partij de kandidatenlijst in te leveren. De inlevering vindt plaats op afspraak. U krijgt hiervoor een uitnodiging van Team Verkiezingen. 

Extra informatie

Zie voor meer informatie over de kandidaatstelling en de benodigde documenten de website van de Kiesraad

Datum

Actie

Tot maandag 22 december 2025

Partijnaam registreren of veranderen. Tip: neem hiervoor zo spoedig mogelijk contact op met Team Verkiezingen

Tot maandag 22 december 2025

Partijnaam en logo registreren of wijzigen. Tip: neem hiervoor zo spoedig mogelijk contact op met Team Verkiezingen

Maandag 19 januari tot en met maandag 2 februari 2026

Verzamelen ondersteuningsverklaringen van kiezers

Maandag 19 januari 2026

Documenten kandidaatstelling laten controleren (voorinlevering)

Maandag 2 februari 2026 van 09.00 tot 17.00 uur

Kandidatenlijst inleveren (dag van kandidaatstelling)

Dinsdag 3 februari 2026 om 16.00 uur

Onderzoek kandidatenlijsten (besloten zitting centraal stembureau)

Woensdag 4 en donderdag 5 februari 2026 van 9.00 tot 17.00 uur

Ontbrekende stukken kandidaatstelling inleveren (verzuimherstel)

Vrijdag 6 februari 2026 17.00 uur

Vaststelling kandidatenlijsten en lijstnummering door centraal stembureau (openbare zitting centraal stembureau)

Woensdag 18 maart 2026

Gemeenteraadsverkiezing

Donderdag 19 maart 2026

Centrale stemopneming door het gemeentelijk stembureau

Vrijdag 20 maart 2026 middag

Publicatie processen-verbaal van de stembureaus en het gemeentelijk stembureau en plaatsen digitale csv-bestand op website

Vrijdag 20 tot en met dinsdag 24 maart 2026 11.00 uur

Personen kunnen bij het centraal stembureau schriftelijk melding maken van eventuele fouten de processen-verbaal van de stembureaus en het gemeentelijk stembureau of het digitale bestand van het gemeentelijk stembureau

Woensdag 25 maart 10.00 uur

Eventuele 2e zitting van het gemeentelijk stembureau onderzoek mogelijke meldingen

Donderdag 26 maart 2026 10.00 uur

Officiële verkiezingsuitslag door het centraal stembureau

Vrijdag 27 maart 2026

Voorzitter centraal stembureau benoemd gekozen kandidaten

Zaterdag 28 maart 2026 van 10.00 tot 12.00 uur

Per fractie komen kandidaten langs om de benoemingsdocumenten te tekenen

Dinsdag 31 maart 2026

Laatste raadsvergadering oude samenstelling en onderzoek geloofsbrieven

Woensdag 1 april 2026

Installatie nieuwe gemeenteraad

Vragen

Heeft u een vraag over meedoen aan de gemeenteraadsverkiezing in Alphen aan den Rijn? Mail naar verkiezingen@alphenaandenrijn.nl of bel met 14 0172.