Kiezerspas aanvragen

Woont u in Alphen aan den Rijn maar wilt u in een andere gemeente stemmen? Dan vraagt u een kiezerspas aan. Als u gaat stemmen, neem dan naast uw kiezerspas ook uw identiteitsbewijs mee. Een kiezerspas verstrekken wij 1 keer.

Het aanvragen van een kiezerspas is geopend. Uw aanvraag wordt in behandeling genomen vanaf maandag 6 oktober 2025.

U kunt op 3 manieren een vervangende kiezerspas aanvragen. 

  1. Vraag de kiezerspas digitaal aan via het e-formulier. Dit kan tot en met vrijdag 24 oktober 2025. U logt in met DigiD
  2. Schriftelijk via een aanvraagformulier. Dit kan tot en met vrijdag 24 oktober 2025
    • U kunt gratis een aanvraagformulier ophalen bij de balie van Burgerzaken in het gemeentehuis
    • U kunt het aanvraagformulier na ondertekening: 
      • Inscannen en per e-mail sturen naar verkiezingen@alphenaandenrijn.nl
      • Per post sturen naar Gemeente Alphen aan den Rijn, team Burgerzaken/Verkiezingen, Antwoordnummer 10076, 2400 VB Alphen aan den Rijn. Een postzegel is niet nodig
      • Inleveren bij de balie van Burgerzaken in het gemeentehuis tot en met vrijdag 24 oktober 2025 17.00 uur. Neem uw geldige identiteitsbewijs mee
  3. Persoonlijk aan de balie van het gemeentehuis. Dit kan tot en met dinsdag 28 oktober 2025 12.00 uur. Na het verwerken van uw aanvraag krijgt u gelijk uw kiezerspas mee
    • U maakt een afspraak. Kies voor de optie 'Verkiezingen'
      • U kunt ook langskomen zonder afspraak. Kom naar het gemeentehuis en kies op de afsprakenzuil in de hal voor 'Verkiezingen'. U wordt dan opgeroepen. Het kan zijn dat u langer moet wachten

Vragen

Heeft u vragen? Mail naar verkiezingen@alphenaandenrijn.nl. Of bel met 14 0172.